Konfirmant

Velkommen som konfirmant i Tønsberg domkirkes menighet!

MELD DEG PÅ HER!

Det sendes ut invitasjon til konfirmasjon i løpet av mai. Invitasjonen sendes i posten til alle som er døpt, bosatt i menigheten og født i 2010. Alle er velkommen til å bli bli konfirmer i kirken, ta kontakt hvis du ikke får brev i posten.

Noen nyttige datoer:

• Kick-off for alle konfirmanter i Tønsberg, lørdag 7. september
  • Presentsjonsgudstjeneste i Solvangkirken søndag 8. september kl. 17
  • Foreldremøte i Solvangkirken søndag 8. september kl. 18
  • Konfirmasjonsweekend, 25 - 27. oktober
  • Konfirmasjon i Tønsberg domkirke 11. mai 2025

Konfirmajson er vennskap.jpg

Klikk på bildet for å se videoen: Konfirmasjon er: Vennskap

Et annerledes år

Konfirmantåret hos oss varer fra august til mai, men vi møtes ikke hver uke. Året har pleid å starte med en sensommerleir. Opplegget varierer og tilpasses hvert kull. Vi ønsker at samlingene skal være inspirerende, utfordrende og lærerike og lytter derfor til ungdommene i utformingen av opplegget.

Dette har vi pleid å gjøre i løpet av konfirmanttiden:

Samlinger med variert opplegg. Gudstjenester hvor konfirmanter er aktivt med. Innsamlingsaksjon til Kirkens Nødhjelp. Spennende aktiviteter og temakvelder.

Et år fullt av undring

Lurer du noen ganger på hvorfor vi mennesker er som vi er? Og hvor kommer vi egentlig fra? Konfirmantåret handler om tid, tid til å snakke med lyttende voksne og andre ungdommer om vennskap, rettferdighet og meningen med livet!

I løpet av konfirmasjonsåret vil vi diskutere mange spørsmål:

Hva er dåp? Hvordan kan vi hjelpe mennesker i nød? Kan man tro på Bibelen? Hvorfor finnes det ondskap i verden? Tenker alle kristne likt? Hva er menneskeverd og hvem bestemmer det? Hvordan være en god venn og en god kjæreste?

Vi ønsker at samlingene skal være inspirerende, utfordrende og lærerike. Derfor lytter vi til ungdommene når vi utformer opplegget.

Hva er konfirmasjon?

Konfirmasjon i kirken er å utforske kristen tro og livets viktige spørsmål sammen med andre.

Hvem kan bli konfirmert?

Alle kan følge konfirmasjonsforberedelsene og bli konfirmert, men du må være døpt for å delta i den avsluttende forbønnshandlingen i kirken. Ønsker du dåp, så avklarer vi dette i god tid før konfirmasjonsdagen kommer.

Tilrettelagt opplegg

Noen konfirmanter trenger tilrettelagt opplegg. Vi har eget opplegg som kalles for UNIK-konfirmant. Dette er et samarbeid mellom alle menighetene i Re og Tønsberg. Ta kontakt med menighetspedagog Kristina på kn339@kirken.no for mer informasjon/påmelding.

Foresatte

Informasjonsmøte om konfirmasjonstiden for foresatte og ungdommer tirsdag 4. juni kl 18.00 i Solvangkirken. Her er det mulighet for å komme med forslag til hvilken ukedag konfirmantsamlingene blir. På dette møte vil vi si litt om hvilken rolle de foresatte kommer til å ha gjennom konfirmantåret.

Hva koster det?

1500 kr for hele året. Dette dekker materiell på undervisning, mat på hver samling og også konfirmantleir i februar. Økonomi skal ikke være et hinder for at man skal konfirmere seg i domkirken menighet. Dersom det er vanskelig med betalingen, ta kontakt!